حجره خورشید

سیاسی اجتماعی

حجره خورشید

سیاسی اجتماعی

مطالبات مردم استان و استاندار در محاق توقیف

بیش از چهار ماه از یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می گذرد، انتخاباتی که در شرایطی متفاوت از دوره های قلبی، در فضایی آکنده از بیم و امید و در حالیکه از ورود افراد توانمند و مقتدری چون هاشمی رفسنجانی به عرصه رقابتها ممانعت بعمل آمده بود و دیگر چهره های شاخص اصلاح طلبی نیز به دلایل مختلف از رقابت در این عرصه باز مانده بودند، برگزار شد. در این دوره با انصراف آقای دکتر عارف، دیگر نامزد نزدیک به این جریان، عملا آقای روحانی به عنوان تنها نامزد جریان اعتدال و اصلاح طلبی، وارد گود رقابتهای انتخاباتی شد و با تاکید بر شعارهای مبنایی اصلاح طلبان، مطالبات مردمی این جنبش و ادامه راه آقایان هاشمی و خاتمی، پس از هشت سال رکود و به گفته مسئولان تاراج ملی سرمایه های کشور در عرصه های مختلف، سکان امور کشور را بعهده گرفت.

 و اینک مردم خواهان تغییر و به ستوه آمده از فرصت سوزیها و وضعیت نابسامان گذشته، که با مشارکت 72 درصدی خود در این دوره از انتخابات، ردای ریاست جمهوری را بر قامت آقای دکتر روحانی پوشانده اند، منتظر پاسخگویی و اقدام عملی دولت منتخب خود هستند. اقدامی که باید در حوزه اجرایی نمود یابد و رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی کشور، عالی ترین مقام رسمی کشور پس از مقام رهبری بوده و مسئولیت اجرای قانون اساسی با اوست و هیات وزیران و استانداران و فرمانداران ... بازوی اجرایی وی در این حوزه. از این منظر می توان گفت تاکنون و علی رغم گذشت مدت زمان قابل توجهی از استقرار و آغاز به کار این دولت، هنوز استان ما از حضور و وجود بازوی اجرایی دولت منتخب خود محروم و بی بهره است، مدیری که باید مسوولیت امور اجرایی استان بر عهده بگیرد.

با نگاه به نتایج استانی  انتخابات ریاست جمهوری در آذربایجان غربی و اذعان به اینکه مردم این استان با رای 63 درصدی خویش، سمت و سوی مطالبات خود از دولت منتخب خویش را در دایره استانی و کشوری  مشخص و معین نموده است، دولت اعتدال گرا می بایست بر اساس نوع این نگاه و مطالبات مردم استان، نماینده خویش در استان را تعیین نماید، نماینده ایی که الزاما می بایست همسان و همراه با جهتگیری سیاسی کنشگران، رای دهندگان و جریان در پیروز انتخابات این استان باشد.


فتاحی: نمایندگان کرد، مخالفتی با استانداری رضازاده ندارند.

به گزارش سایت خبری هم آوا نیوز، انتشار خبر مخالفت نمایندگان جنوب استان با گزینه محمدامین رضازاده که به نقل از نادر قاضی پور در برخی از رسانه ها منتشر شده بود، واکنش برخی از نمایندگان کرد استان را به دنبال داشت.


عابد فتاحی در مصاحبه با هم آوا، با رد مخالفت با گزینه محمدامین رضازاده گفت: نمایندگان کرد استان آذربایجان غربی در مجلس شواری اسلامی به همراه دیگر نمایندگان استان، لیستی از گزینه های پیشنهادی استانداری که نام محمدامین رضازاده نیز در آن آمده بود را امضاء و تقدیم وزارت کشور کردند و همچنان نیز از این لیست حمایت می کنند. 

وی در ادامه افزود: نمایندگان کرد استان آذربایجان غربی از استانداری حمایت می کنند که به دنبال امنیت، پیشرفت و اعتلای استان باشد و ما مخالف یک استاندار جناحی یا قومی هستیم. 

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر انتخاب یک استاندار مستقل، گفت: استاندار نباید توسط یک نماینده یا یک فرد انتخاب و به استان تحمیل و از آنها دستور بگیرد، بلکه باید در انتخاب استاندار، نظر اکثریت نمایندگان و جناح ها مد نظر قرار گیرد.

فتاحی با اشاره به اینکه استاندار نباید با لابی برخی از نمایندگان انتخاب شود، افزود: استاندار متعلق به مردم استان، نظام و کشور اسلامی ایران است و اگر استاندار براساس لابی ها انتخاب شود، من حتماً به وزیر کشور تذکر خواهم داد. 

وی در ادامه گفت: وزارت کشور باید استاندار را انتخاب کند و نباید وارد بازی برخی از نمایندگان و یا افراد شود؛ امری که دلیل اصلی تاخیر انتخاب استاندار آذربایجان غربی می باشد. 

نماینده مردم ارومیه با اشاره به اینکه آذربایجان غربی مکان مقدسی است، افزود: استاندار منتخب باید از تمامی ظرفیت های استان استفاده کند و روابط حسنه ای با کشورهای همسایه داشته باشد. همچنین فضا را برای پیشرفت و اشتغال جوانان و جلوگیری از گسترش قاچاق در استان فراهم نماید.

عابد فتاحی در پایان افزود: ضمن احترام به تک تک نمایندگان استان، باید بگویم که منافع ملی و استانی ما بر منافع فردی و جناحی ارجحیت دارد و باز هم تاکید می کنم که نمایندگان کرد استان فقط به فکر منافع استان هستند و مخالفتی با گزینه های مطلوب استان ندارند.